240 vindere på Roskilde Ring

Posted by admin on 1 July, 2012 in Alle, Baner, Personer |

Den 6. juni 2002 slog Roskilde Museum dørene op for en spændende udstilling, der blev af interesse for alle, som er til gamle biler og specielt motorsportshistorien. Udstillingen handlede nemlig om Roskilde Ring, og i den anledning har vi kikket lidt på de kørere, som dominerede på domkirkebanen for at finde ud af, hvem der egentlig var bedst.

I den 14-årige periode fra 1955 til 1968 dannede Roskilde Ring rammen om 85 deciderede publikumsarrangementer, hvor der i alt blev afviklet 571 løb af den ene eller den anden slags. Størstedelen af disse løb var for biler, men gennem tiden blev der også plads til en række andre discipliner.

Der blev således kørt 44 løb for solomotorcykler, 27 for sidevognscykler og endelig 18 motocrossløb, hvor bakkerne og skråningerne omkring banen blev taget i brug. Men variationen stopper ikke her. Statistikken tæller også 10 løb for go karts, der dengang var i sin vorden, fire cykelløb samt et enkelt løb for traktorer!

Julius Voigt Nielsen var den ubestridte sejrherre på Roskilde Ring, hvor han i løbet af banens fem første sæsoner blev noteret for 28 førstepladser. Foto: Dansk Veteranbil Klubs arkiv.

Den ubestridte sejrherre ved løbene på Roskilde Ring var Julius Voigt Nielsen, der i løbet af banens fem første sæsoner nåede op på 28 førstepladser. Den første kørte han hjem i det allerførste løb, der blev kørt ved banens åbningsløb 5. juni 1955, hvor ingeniøren fra Gentofte i sin Volkswagen krydsede målstregen 1,3 sekund foran Torben Strands Fiat 1100TV. Julius og den lille boble var ofte suveræn i de mellemste standardvognsklasser, og det blev siden til yderligere 14 sejre.

Men også i langt skrappere klasser viste Voigt Nielsen sig som én af Danmarks bedste kørere, da det ofte var ham, som tog kampen op mod de udenlandske gæster i racersportsklassen … og vandt. Sejrene blev opnået i først Scuderia Palans Cooper T39-Climax og Porsche 550 Spyder 1500 RS og siden i den Lotus Eleven-Climax, som Færch-fabrikkerne købte til ham. I alt blev det til syv sejre i topklassen på Ringen, og det tal kunne være blevet større, hvis ikke Voigt Nielsen var forulykket under træningen til et løb på Brands Hatch i august 1959, hvilket satte en stopper for hans karriere.

Ti gange vandt Sven Andersson et midget-løb på Roskilde Ring, og det gjorde svenskeren til den mest vindende udlænding på banen. Her passerer han (startnummer 93) landsmanden Nils Gerremo og tager sejren i det maratonløb på 45 omgange, som blev kørt i september 1957. Foto: Dansk Veteranbil Klubs arkiv.

Andenpladsen på ranglisten indehaves af Jørgen Nielsen, der igennem ti sæsoner blev noteret for 19 førstepladser, der alle blev erobret bag rattet af standardvogne. Det hele startede i efteråret 1957, hvor han vandt de første af mange sejre i den store standardvognsklasse, og da soraneren ligesom de fleste af de øvrige i feltet kørte i en Volvo PV444, gik klassen i folkemunde da også under navnet Volvo-klassen. Det tilnavn forsvandt dog senere, for efter 12 sejre i det svenske mærke, var Jørgen Nielsen selv med til at bryde Volvo-dominansen, da han vandt Grand Prixet i 1961 i en Hillman Minx. Det meste af den efterfølgende sæson var Jørgen Nielsen dog forhindret i at score flere sejre, da han var blevet idømt 12 måneders suspension for at have kørt med en ulovlig bil. Men han kom siden stærkt igen og scorede seks sejre i henholdsvis en Ford Cortina GT og en Lotus Cortina.

Poul Rasmussen er på tredjepladsen noteret for 16 sejre, men selv om malermesteren fra Hillerød startede sin karriere i standardvogne, så er han kun noteret for en enkelt sejr i den legendariske forhjulstrukne Citroën, der bedst er kendt som ”gangstermodellen med kidnapperdørene.” De resterende 15 førstepladser kørte Poul Rasmussen alle hjem bag rattet af sin Cooper-Norton i den Formel 3-klasse, der gik under navnet midget. Klassen havde sin glansperiode i årene 1955-1959, og da løbene ofte havde deltagelse af en række stærke udenlandske navne, er Poul Rasmussens sejrsrække imponerende og gør ham samtidig til den mest vindende i formelvogne på Roskilde Ring.

Kvartetten på dette billede var én af de mest effektive på Roskilde Ring. Selv om Julius Voigt Nielsen (54), Arne Ditlevsen (57), Bjørn Bentzen-Bilkvist (56) og Robert Fischer (55) kun udgjorde knap 2 % af de kørere, som vandt løb på banen, så tog de til sammen 46 af de i alt 571 førstepladser svarende til 8 %. Foto: Dansk Veteranbil Klubs arkiv.

Èn af de kørere, som Poul Rasmussen dystede med, var Børge Nielsen, som er noteret for 14 sejre, hvoraf dog kun otte var generelle sejre. Den trinde midgetkører var nemlig ét af de bedste navne i den indlagte klasse for biler med de svagere JAP-motorer, hvor han ofte var dominerende, og det er kraftigt medvirkende til, at 11 af hans 14 sejre blev scoret netop her i Effyh- og Alfa Dana-chassiser. De resterende tre sejre opnåede Børge Nielsen, efter at han i starten af tresserne var skiftet til de mindre standardvognsklasser med en Morris Mascot Cooper.

Nummer fem på hitlisten er Joerges Bagger, der med sine 13 sejre til gengæld var én af de mest alsidige vindere. I de første par år var han det stærke navne i motorcykelklassen på sine Ariel og Matchless-maskiner, hvor han scorede otte sejre, men siden skiftede han til fire hjul. Først til en Lotus Eleven, som gav ham en enkelt sejr, og dernæst til en Lola Mk2-Ford i Formel Junior, hvor han med fire sejre kunne kalde sig Danmarksmester to gange. Men selv om Joerges Bagger scorede otte sejre på sine motorcykler, så var han derimod ikke den dominerende kører i denne disciplin, idet sidevognsparret Egon Walther og Verner Poulsen står noteret for hele ti sejre. Dette tal matches også af Sven Andersson, der dermed blev den mest vindende udlænding på Roskilde Ring, hvor han ti gange strøg først over målstregen i sin Cooper-Norton Formel 3-racere.

British Motor Corporations Mini Cooper var en meget effektiv og alsidig racerbil i Roskilde Rings sidste år, hvor det i 1965 blev til et Danmarksmester til hvert af medlemmerne af denne trio. Hans Trap-Nielsen (f.v.) vandt standardvogne gruppe 3 1001-1300 cm3, Jan Heggov standardvogne gruppe 2 851-1300 cm3, mens Christian Nellemann tog titlen for sportsvogne gruppe 4 0-2000 cm3. Målt på antal førstepladser var Hans Trap-Nielsen bedst med tre mod Heggovs to og Nellemanns enlige sejre. Foto: Dansk Veteranbil Klubs arkiv.

De tre sidste kørere, som når med i top 10 på Roskilde Ring-vinderlisten, er Gunnar Henriksen, Arne Ditlevsen og Erhardt Fisker. Mens sidstnævnte vandt alle sine sejre på forskellige DKW-maskiner, og Arne Ditlevsen var sejrrig i først racersportsvogne og siden de små hundehuse, så er Gunnar Henriksens sejrsrække dog mest imponerende.

Vognmanden fra Hedehusene endte nemlig som den kører, hvis sejrsrække spændte over den længste periode, idet der var hele 11 år og 358 dage mellem hans første sejr i en Cooper-Norton Formel 3 og hans sidste i en BMW 2002 TI. Denne sejr opnåede han meget passende ved Scalextrix-løbet den 22. september 1968, hvor netop den store standardvognsklasse var det allersidste punkt på programmet. Faktisk kunne Gunnar Henriksens rekord have været endnu mere imponerende, idet han var tæt på at slå Robert Nellemann i specialvognsklassen i sin Ford V8 Special, da Roskilde Ring åbnede den 5. juni 1955. Men denne indsats var dog nok til at give Gunnar Henriksen æren af at være den kører, hvor der var længst tid mellem første og sidste start på banen, idet han som den eneste var med i både det første og det sidste løb.

Løber man listen igennem over de kørere, som i tidens løb er blevet kåret som sejrherrer, så støder man på mange af de navne, der prægede livet på banen: Palle Ancher, Tom Belsø, Aage Buch Larsen, Jørgen Ellekær, Niels Peter Ellemann Jacobsen, Sven Engstrøm, Andreas Geil, Erik Høyer, Peter Justesen, Arnold Larsen og Robert Nellemann. For blot at nævne nogle få, for listen er nemlig lang. Rigtig lang. Hele 240 personer nåede at blive kåret som vindere, men det tal burde faktisk have været 241! Forklaringen herpå ligger i et grimt uheld ved 1957-sæsonens Åbningsløb, hvor tre sidevognsmandskaber tørnede sammen med det resultat, at tre mand kom på hospitalet, hvorfor der ikke blev udråbt nogle vindere…

Robert Nellemann (36) kom ikke særlig godt fra start i sin Allard ved specialvognsklassens løb, da Roskilde Ring åbnede den 5. juni 1955. Men i løbet af kort tid havde han passeret Bo Ljungfeldts BMW 328i og scoret den første af sine syv sejre på Roskilde. Bag Nellemann i den store Ford V8 ses Gunnar Henriksen, der endte som den kører, hvis sejrsrække spændte over den længste periode. Foto: Dansk Veteranbil Klubs arkiv.

Som bekendt blev der to gange kørt Formel 1 på Roskilde Ring, og de to løb blev vundet af Stirling Moss og Jack Brabham. Men der var faktisk også andre kørere, som vandt på Roskilde Ring, og som siden kom i Formel 1. Det ære overgik nemlig Kurt Ahrens, Cliff Allison, Peter Ashdown, Tom Belsø, Paul Hawkins, David Hobbs, Chris Irwin, John Love, Arthur Owen, Teddy Pilette, David Piper, Peter Revson, Bertil Roos, Mike Spence, Alan Stacey, Michael Taylor, Trevor Taylor og Reine Wisell. Derimod nåede Reines landsmand, Ronnie Petersson, aldrig at vinde i domkirkebyen…

Det gjorde Ole Ritter derimod, men ikke i bil. Det var derimod på en stålhest, at han i 1968 vandt det sidste af de i alt fire cykelløb, der blev kørt på banen. Og traktørløbet, som blev nævnt i indledningen af denne artikel, blev vundet af ingen ringere end prinsesse Birgitte de Bourbon Parma, som sejrede på en Fordson Major! Joh, allerede i 1959 havde man fundet ud af, at motorsport er blanding af sport og underholdning.

Klik her for at se en detaljeret top 60-oversigt over løbsvindere (PDF-format).

Artiklen “240 vindere på Roskilde Ring” blev i sin oprindelige udformning første gang offentliggjort i Veteran Tidende nr. 301, maj 2002, s. 12-16.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Copyright © 2012-2018 Bilsports historie.dk All rights reserved.
This site is using the Multi Child-Theme, v2.2, on top of
the Parent-Theme Desk Mess Mirrored, v2.5, from BuyNowShop.com