Alle kender Betty

Posted by admin on 12 December, 2014 in Alle, Biler, Vejsport |

Er der en rallybil, som har været selvskrevet til at indgå i vores oldies but goodies-artikelserie, er det naturligvis Betty.

Det er den eneste danske rallybil, der af en hel generation af rallyfans er kendt ved sit kælenavn og ikke sin modelbetegnelse. Og som der stadig tales om.

Kælenavnet kom først til, da den femte ejer – Erik Sørensen – overtog den, og det var et kælenavn, som opstod i teamet, fordi Vauxhall jo indgik i samme koncern som lastvognsmærket Bedford. Erik Sørensen var næsten indehaver af bilen i to årtier, inden han solgte den til Brian Ørnfelt.

Erik Sørensen var manden, som gav den gamle Vauxhall Chevette sit kælenavn, Betty. I sin første sæson med Betty sikrede han sig et Danmarksmesterskab og holdt ved bilen i næsten 20 år.

”Jeg var i gang med at gøre den klar igen, og det var på et tidspunkt, hvor drengene kørte gokart. Jeg havde den følelse, at de var bedre til at køre end mig, og da børn jo ofte står i første række, så solgte jeg den,” siger han. ”Skal jeg være ærlig, så har jeg nok fortrudt det.”

Inden Erik Sørensen kørte i bilen, var den ejet af Ove Pedersen, og da redaktionen kontaktede ham, måtte han også tilstå, at han godt kunne tænke sig at have den tilbage i sin garage.

Ove Pedersen/Kurt Kirkeby vandt i 1988 DASU Cuppen i minirally med bilen.

”Dén bil og så Lundgaard gruppe A Celica har været de sjoveste biler, jeg har haft,” lyder det fra Træsko-Ove. ”Chevetten var oprindelig en rigtig fabriksbygget rallybil, og det var noget andet end det, vi selv gik og lavede.”

Betty eksisterer i dag, om end den er adskilt i atomer hos sin seneste ejer, Brian Ørnfelt.

”Jeg har haft den stående for længe, vel i 3-4 år. Jeg har fået samlet mange stumper sammen, og så kom der andre ting i vejen,” indrømmer Brian Ørnfelt. ”Jeg er ved at have tingene, har nu fået installeret en lift alene til den, så jeg rigtigt kan komme i gang med den.”

Men tilbage til starten. Vauxhall Chevetten HS var i standardudgaven forsynet med en 2,3 liters motor, der ydede 135 hk, men i datidens gruppe 4-rallytrim kunne den presses op til 240 hk. Mange biler blev senere opdateret til homologeringsversionen HSR med bl.a. de bredere skærme, ligesom der på et tidspunkt også kom en 2,6 liters motor til.

Første ejer af bilen var Oluf Raldorf, som debuterede med den i Rallye Monte-Carlo i 1979, men en kommunikationsbrist i den larmende kabine mellem ham og co-driver Per ’Fiskemand’ Jensen betød, at en bjergvæg på prøve 2 måtte tages i brug for at stoppe den. De næste ejere af bilen var Rasmus Andersen og Svend Bjørn, men det var først, da den fjerde ejermand kom til, at bilen vandt mesterskaber.

”Jeg blev dansk mester med den i både rally og minirally og så blev jeg i samme sæson også jysk/fynsk mester,” husker Ove Pedersen. Tre sæsoner var han ejer af bilen. I 1988 og 1989 vandt han og makkeren Kurt Kirkeby DASU Cuppen i minirally. I 1989 og 1990 tog de så DM-guld i gruppe H. Herefter blev bilen solgt til Erik Sørensen, og han holdt den også på vinderkurs, for i 1991 sikrede han og Åge Jensen dens tredje Danmarksmesterskab i træk.

Ti år efter sin første start kunne Vauxhall Chevetten vinde sit første Danmarksmesterskab.

”Jeg vidste, at det var en vild og voldsom bil. Der er ingen biler, som har sjæl, men man bildte sig ind, at der var et eller andet,” siger Erik Sørensen. ”Det var sjovt, at en bil, som ikke så særlig smart ud, var en god køremaskine, men de havde fået sat de rigtige dele i den.”

”Den kunne stadigvæk være konkurrencedygtig,” tilføjer Ove Pedersen, der købte bilen, da den var ni år gammel. ”Da den var ny, var den foran sin tid, og selv om den fik nogle år på bagen, så var den stadig konkurrencedygtig på nationalt plan.”

Men tiden blev Betty vildere.

”Vi fik lov til at bygge en 2,6 liters motor i den, og dem var der lavet 20 af. Normalt var det en 2,3 liter, men den større motor fik den ikke mindre moment af. Der kunne den sende nogle endnu længere stråler fra baghjulene,” mindes Erik Sørensen. Han måtte selv ud i byen for at få produceret stumper for at holde bilen kørende, og det spor har den nye ejer måttet fortsætte i.

En dag får vi forhåbentlig Betty at se i sit rette element, når Brian Ørnfelt er færdig med renoveringen.

”Det er svært at finde tingene til den. Man skal have dem fabrikeret, det er dyrt, og det tager sin tid,” siger Brian Ørnfelt. ”Jeg har tre topstykker og fået lavet to af dem med nye sæder og nye ventiler. Jeg mangler vist en pakning, så jeg kan samle den lille motor, mens jeg mangler nogle stempler til den store. Det skulle gerne ende med, at den kom ud at køre igen.”

Artiklen “Oldies but goodies – Vauxhall Chevette” blev i sin oprindelige udformning første gang offentliggjort i DRC Magasin nr. 8, august 2012, s. 36-37.

Copyright © 2012-2018 Bilsports historie.dk All rights reserved.
This site is using the Multi Child-Theme, v2.2, on top of
the Parent-Theme Desk Mess Mirrored, v2.5, from BuyNowShop.com