En af de første – Honda Civic

Posted by admin on 6 April, 2015 in Alle, Biler, Personer, Vejsport |

Sagde man i 2012 Honda og dansk rally, tænkte de fleste på Anders Rygaard/Henrik Skott, der tog DM-guldet i 2WD-gruppen. Sagde man Honda og dansk rally 30-35 år tidligere, tænkte de fleste på Henning Christensen/Peer Glad. Dengang havde de stor succes med den første udgave af den lille japaner, som kom til Danmark i midten af halvfjerdserne.

Først høstede de guld i gruppe 1-klassen mellem 1150 og 1300 cm3, men senere rykkede de til den heftige gruppe 2-klasse, hvor de i 1979 og 1980 sikrede sig Danmarksmesterskabet op til 1300 cm3 i en rallybil, som ikke bare har overlevet. Den fremstår også lige så flot som dengang!

Henning Christensen/Peer Glad skud under første sæson med den rød-hvide Honda Civic. Stedet er en skovprøve under Rallye Baltic.

”Min bror løb ind i den forrige ejer til et loppemarked. Vi fik kontakt, og han var villig til at sælge, hvis blot han også kunne få et foto af bilen og mig, hvor jeg var iført min kørerdragt,” fortæller Peer Glad. Han gik herefter i gang med at restaurere bilen, så den fremstod, som da han og Henning Christensen kørte deres sidste løb med den i det tyske Welfen Rally.

”Den skulle laves, så den ville blive fuldstændig autentisk, og det har jeg gjort. Vi har bl.a. købt en donorbil og skiftet tag,” siger Peer Glad. ”Maleren fik også klar besked om at male den, så den fremstod som dengang. Og jeg fortalte ham naturligvis, at de små streger på siden dengang ikke blev lavet med plasticstrimler, men var malet på!”

En mere original restaurering af en historisk rallybil skal man lede længe efter.

Den røde og hvide Honda Civic var dengang synonym med ejeren Henning Christensen – eller lille Henning, som han blev kaldt i rallykredse.

”Han var Honda-forhandler i Herning, og han tog initiativ til at få den bygget,” forklarer Peer Glad. ”Han fandt en bil fra 1976, som var billig, men havde været indregistreret, så der var papirer på den.

Mugen Power er i dag synonym med heftige Honda-motorer, men i 1979 var det ganske nyt.

Der kom så en Mugen-tunet motor i den. Den var Nic Christiansen (daværende Honda-importør, red.) med til at sponsere. Mugen havde solgt en motor til en norsk rallykører, som efterfølgende havde fået taget kørekortet for at køre for stærkt, og så blev motoren lagt i denne her bil.”

Netop Mugen-motoren forvandlede den lille Honda Civic fra en undseelig standardvogn til en vild rallybil. Bil-Revyen 79 opgav standardeffekten til 60 hestekræfter, men da bladet Auto & Sport året efter testede den, kunne man berette om hele 135 hestekræfter.

I 1980 var bilen forsidestof

”Det var mange hestekræfter dengang i en 1300-bil, og den var lynhurtig,” husker Peer Glad. ”Henning var en fantastisk chauffør og var utrolig god til at passe på materiellet. Enten var der noget helt galt, hvor vi havde været af sporet, eller også vandt vi. Der var overkapacitet på alt. I bagagerummet sad der to benzinpumper, og der var en omskifter, så man kunne skifte rundt. Det var lidt atypisk for sådan en bil.”

Da Hondaen stod klar, fik den ikke sin ilddåb i et mindre løb, men blev virkelig sat på en prøvelse fra start.

”Rallye Monte-Carlo i 1979 bliver det første løb med bilen, og jeg mener, at vi bliver nummer 51. Det var meget godt i en 1300-bil,” slår Peer Glad fast.

En replika af rallypladen fra bilens første løb i 1979 prydede den 31 år senere.

Han og Henning Christensen kørte to sæsoner med bilen, der herefter fik forskellige ejere, som ikke kunne levere samme resultater, men til gengæld udsatte den for en rulletur. Den stod herefter stille, indtil Peer Glad blev gjort opmærksom på den.

”Det er nok 4-5 år siden, at jeg fik ny om den,” siger den seksdobbelte Danmarksmester, der fik den på nummerplader igen i efteråret 2009. ”Det er en bil, jeg smiler til, hver gang jeg går forbi den.”

Artiklen “Oldies but goodies – En af de første” blev i sin oprindelige udformning første gang offentliggjort i DRC Magasin nr. 9, oktober 2012, s. 30-31.

Copyright © 2012-2018 Bilsports historie.dk All rights reserved.
This site is using the Multi Child-Theme, v2.2, on top of
the Parent-Theme Desk Mess Mirrored, v2.5, from BuyNowShop.com