Ferrarier i danske racerløb – 2 – Opfølgning

Posted by admin on 1 July, 2012 in Alle, Baner, Biler |

I nummer 393 af Veteran Tidende skrev jeg om de Ferrarier, som i halvtredserne og tresserne kørte på de danske baner (klik her for at gå til historien). I forbindelse med Copenhagen Cup i 1957 på Roskilde Ring omtalte han de to Ferrarier, som ’Jean Beurlys’ og Serge Orban deltog med, hvor han ikke kunne finde frem til, hvilken model sidstnævnte kører sad bag rattet.

’Jean Beurlys’ yderst til højre i sin Ferrari 166 Mille Miglia (40) ved Copenhagen Cup på Roskilde Ring i 1957. Foto: Dansk Veteranbil Klubs arkiv.

Men her er medlem af Dansk Veteranbil Klub, Jens Christian Langdahl, kommet mig til undsætning. Han fortæller bl.a., at ’Beurlys’ ’ Ferrari rigtigt nok er af typen 166 Mille Miglia med karrosseri af den klassiske barchetta-type bygget hos Carrozzeria Touring. Bilen har chassisnummer 0064M og blev bygget og solgt til Fiat-chefen Agnelli i 1950. I 1953 overgik bilen til den belgiske Ferrari-importør Garage Francorchamps. Her blev den yderligere tunet, inden den samme år blev kørt til sejr på Spa af den senere firedobbelte Le Mans vinder Olivier Gendebien. Inden ’Beurlys’ i 1957 overtog bilen, deltog den med skiftende kørere i en række mindre sportsvognsløb i Belgien og Frankrig.

På trods af at den ikke ligner landsmandens bil, er Serge Orbans Ferrari også en 166 Mille Miglia. Den har chassisnummer 0308M, og blev i 1953 leveret som fabriksny vogn til Antoine Causse i Casablanca. Karrosseriet var bygget af Vignale og af typen berlinetta, altså todørs coupé. Causse deltog med bilen i det 6. Tour de France for biler, inden Vignale ombyggede den til den åbne spydermodel, der ses på billedet fra Roskilde Ring. Bilen kom i 1956 til Garage Francorchamps, og allerede samme år var Orban kører eller medkører når bilen var i konkurrence. Efter 1957 havde Orbans Ferrari flere ejere, inden den i 1960 endte hos Bernard R. Worth i England. Han var helt sikkert glad for sine lettere brugte Ferrari, for så sent som i 1999 stod han stadig som ejer af den.

Vignale håndbyggede omkring 25 biler af samme udseende som Orbans. De afviger alle sammen i detaljer fra hinanden, men som tommelfingerregel har 166 Mille Miglia-bilerne altid kun to ventilationshuller på forskærmen, mens 250 Mille Miglia og 340 Mille Miglia-bilerne næsten altid har tre.

Serge Orbans Ferrari (41) var rent faktisk en Ferrari 166 Mille Miglia. Foto: Dansk Veteranbil Klubs arkiv.

Modelnummeret på belgiernes biler refererer på klassisk Ferrari-vis til rumindholdet i den enkelte cylinder i motoren. Bilernes slagvolumen er altså 12 x 166 cm3, eller 1992 cm3. Et ganske beskedent slagvolumen for en V12’er.

Gunnar Carlsson, der i 1955 deltog i en 3-liters Ferrari, kørte efter al sandsynlighed i chassisnummer 0470 MD. Nummeret passer på en 2-liters Mondial-racer, men bilen er fra starten blevet monteret med en 3-liters motor fra en Monza. Bilen har en fornem løbshistorie, idet Bracco og Livocchi kørte den i det mexicanske landevejsløb Carrera Panamericana i 1954. Året efter blev den solgt til den skandinaviske Ferrari-repræsentant Tore Bjurström, og Gunnar Carlsson kom til at køre den i en række store løb, blandt andet i Helsinki Grand Prix, på Nürburgring, i det svenske Grand Prix i Kristianstad, i Kanonloppet på Karlskoga og altså også på Roskilde Ring. Sidst på året 1955 gik bilen videre til svenske John Kvarnström, der i 1956 vandt både Helsinki Grand Prix og tog en klassesejr i det svenske Grand Prix. I 1957 udgik Kvarnström i Finland, og bilen blev senere på sæsonen smadret, mens Olle Persson kørte den. Chassiset blev genopbygget, men det er uklart om Kvarnström har holdt ved bilen, og altså også om det var den, han deltog med igen på Roskilde Ring i 1958 og 1959.

Artiklen “Mere Ferrari” blev i sin oprindelige udformning første gang offentliggjort i Veteran Tidende nr. 394, april 2009.

Tags: , , , , ,

Copyright © 2012-2018 Bilsports historie.dk All rights reserved.
This site is using the Multi Child-Theme, v2.2, on top of
the Parent-Theme Desk Mess Mirrored, v2.5, from BuyNowShop.com