Frank Jessen – 1942-2010

En person, der ikke var særlig kendt i offentligheden og heller ikke gjorde meget ud af sit væsen, men som alligevel har haft en stor betydning for dansk motorsports historie, er gået bort. Det er Frank Jessen, som kort før sin 68 års fødselsdag døde efter længere tids sygdom.
Jeg kan ikke huske, hvornår jeg første gang stødte på Frank Jessens navn, men det har sikkert været et par årtier siden. Det var dog først for fem år siden, at jeg mødte ham personligt. Det var omkring et havebord en sommerdag i nabohaven til Statoil-tanken i Ryomgård. Her havde Frank Jessen sin daglige gang, og indehaveren er også et af mine bekendtskaber, som skabte kontakten. På det tidspunkt var jeg i gang med at udarbejde det manuskript om Ring Djurslands 40-årige historie, som i 2005 kom i Veteran Tidende.

Mens Anni Legarth skutter sig for regnen ved Grand Prix på Roskilde Ring i 1963, får Frank Jessen sig lige en snak med Jens Chr. Legarth i bilen. Foto: Olaf Hauge Nielsen.
Netop når det gjaldt Ring Djursland, spillede Frank Jessen en afgørende rolle.
Det var ham, som gav Jens Christian Legarth ideen til, hvor banen skulle ligge. Han havde i en årrække været fastansat mekaniker for proprietæren, når denne rejste Europa tyndt for at køre race med først sin Formel Junior- og siden sin Formel 3-racer. Da Jens Christian Legarth ville gøre sit andet forsøg på at skabe en racerbane på Jyllands næse, forslog Frank Jessen ham at kikke på en mark, som købmanden i Pederstrup besad. Den idé fik konsekvenser. Danmark fik sin til dato mest krævende racerbane, og meningerne om Frank Jessen blev pludselig delt i hans gamle fødeby.
Frank Jessen var en lun, men meget beskeden mand. Både i sin levestil og i sin fremtoning. Han gjorde ikke det store væsen ud af sig, da jeg interviewede ham til artiklen her i Veteran Tidende. Han fortalte beredvilligt, kom også med nogle gode anekdoter, men nej, der skulle ikke gøre noget stads ud af ham.
Sådan var det også, da jeg anden gang var sammen ham i forbindelse med præsentationen af min bog om Ring Djursland. Han takkede ja til invitationen, mødte op og hilste på mange af de andre personer, der havde spillet en rolle i banens historie. ”Jeg hedder Pedersen” overhørte jeg ham diskret, men spøgefuldt sige, inden han præsenterede sit rigtige navn til dem, der ikke kunne huske ham.
Frank Jessen spillede på sin egen diskrete måde en værdifuld rolle i dansk bilsports historie, men var ikke en person, der ønskede, at der skulle gøres stads med ham. Han havde det bedst med et par svensknøgler i hænderne, og meget passende tog han efter eget ønske ud på sin sidste rejse iført sin gamle kedeldragt.
Artiklen “Frank Jessen” blev i sin oprindelige udformning første gang offentliggjort i Veteran Tidende nr. 407, april 2010, s. 37.