Hans-Christian Jürgensen – 1938-2014

Posted by admin on 12 January, 2015 in Alle, Personer |

En kær gæst på de danske racerbaner er gået bort. Han var ikke dansker, men han var så ofte til start på de danske racerbaner, at man opfattede ham som dansker. Men nu lå Jyllands-Ringen, Korskrobanen og Ring Djursland også tættere på hans hjemstavn end eksempelvis Hockenheim og Nürburgring. På en af de sidste dage i 2014 gik Hans-Christian Jürgensen bort.

Flensborgeren var i årtier en del af den danske racerscene, og selv om han ikke var nogen superstjerne, fik han gennem sin tilstedeværelse skabt en stor fanskare. Hvis Hans-Christian Jürgensen var på programmet, så var der tale om et godt felt.

I 1966 høstede Hans-Christian Jürgensen nogle af sine første successer … og blev som her på Ring Djursland fra frontklappen af sin Fiat Abarth.

Han begyndte bag rattet af en BMW 700 – en bil, som han efter fyraften testede på den endnu ikke færdiggjorte omfartsvej rundt om Flensborg, hvor familiefirmaet havde base. Han var en del af firmaet Kirbis & Jürgensen, som arbejdede med opbygning af busser, lastbiler og varevogne – et firma, som han senere overtog og videreførte som Hans Jürgensen & Sohn, og som koncentrerede sig om karrosseriopgaver. Flere danske racerbiler er med kort tidsvarsel gennem tiden blevet oprettet her…

I 1967 kørte Hans-Christian Jürgensen Porsche – et mærke, han var tro imod i mange år.

BMW’en blev afløst af en Fiat Abarth, og i den oplevede det danske racerpublikum ham for alvor, inden han tog et trin op og for første gang startede med en Porsche 911. Netop det tyske mærke blev Hans-Christian Jürgensen tro mod i lang tid. Ur-911’eren blev senere efterfulgt af flere 911’ere, en 914/6 og en 934, inden han i starten af 80’erne skiftede fra et Stuttgart-produkt til et München-ditto. Han købte sig en BMW M1.

BMW’en blev en fast bestanddel i den danske Special Saloon-klasse, hvor han i 80’erne kæmpede mod eksempelvis Johannes Graversen i Fiat X1/9 Turbo, og ofte endte som den sejrende herre. Efter næsten et årti i den bayerske ur-racer vendte Hans-Christian Jürgensen tilbage til Porsche, hvor vi i Danmark oplevede ham i en kraftigt ombygget Porsche 935.

Den hvide BMW var i dele af 80’erne og 90’erne kendetegnende for Hans-Christian Jürgensens løbsdeltagelse i Special Saloon Car.

Tak for oplevelserne, Herr Jürgensen

Æret være dit minde.

Copyright © 2012-2018 Bilsports historie.dk All rights reserved.
This site is using the Multi Child-Theme, v2.2, on top of
the Parent-Theme Desk Mess Mirrored, v2.5, from BuyNowShop.com