Vil du vide mere?
Bilsportshistorie.dk er trods navnet ikke et komplet opslagsværk over den danske bilsportshistorie – selv om det ville været rart at have alle informationer samlet på én www-adresse. Selv om Danmark bilsportsmæssigt er et lille land, så rummer bilsportsaktiviteterne mange facetter og finurligheder, så det kan være svært at få det hele med. I hvert fald på et sted. Derfor finder du nedenfor links til en række hjemmesider, som kan fortælle dig om andre aspekter af den danske bilsportshistorie.
Danskerbiler.dk er en vaskeægte dansk foreteelse. Bag siden står Henning Smed, der i en årrække har vist sig som Danmarks bedste, når det gælder den unikke kunst både at kunne levere stillbilleder og videobilleder (dog ikke samtidigt). De to ting stiller nemlig helt forskellige krav til fotografen. Men det er ikke sine fotografiske evner, Henning Smed udstiller på danskerbiler.dk. Det er i stedet en oversigt over modelbiler i størrelsen 1:43, hvor en eller flere danskere har siddet bag rattet. Størstedelen er færdigbygget fra producenten, men mange er samlesæt eller hjemmebyg, som Henning Smed selv har sat sammen. Men det er ikke kun modellerne, som gør danskerbiler.dk interessant i et historisk perspektiv. Det er det arbejde, der er gjort med at beskrive bilerne og deres kørere i et 1:1-perspektiv, hvilket gør hjemmesiden til et godt opslagsværk for de toneangivende danske racer- og rallykørere på den internationale scene.
Som navnet antyder handler denne hjemmeside om speedway – altså race med maskiner med to hjul på korte rundbaner med løst underlagt. Det harmonerer måske ikke lige umiddelbart med bilsportshistorie.dk, idet størstedelen af det indhold, der er på hjemmesiden, som du kikker på netop nu, handler om biler – og dermed ikke motorcykelrace. Men Søren Kjær – der er manden bag hjemmesiden – har gjort et stort arbejde med at kortlægge og omtale landets forskellige speedway- og jordbaner, og de er netop interessante i et bilsportshistorisk perspektiv. I bilsportens ungdom blev der nemlig kørt i stribevis af løb med biler på landets rundbaner, og her kan speedwaylife.com give et hurtigt overblik over, hvor og hvornår det er sket.
Motorretro.com er trods sin .com-endelse en ren dansk foreteelse, der bestyres af Claus Ebberfeld, som i 2010 fik sin debut sin racerspeaker ved Classic Race Aarhus. Og som siden har snakket løs ved andre danske motorsportsarrangementer med historisk vinkel. Motorretro.com er Claus Ebberfelds blog, hvor han – stort set hver dag – smider et nyt indlæg op omkring en bilmodel, et fænomen eller noget med motorsport. Alt sammen i et historisk lys. Motorsportsdækningen er måske indholdsmæssigt lidt i underkanten ud fra det, som brugere af bilsportshistorie.dk vil foretrække, men når der er et bilsportsindlæg, så sidder det i skabet. Ikke kun fordi Claus Ebberfeld som mange andre har været racerkører, men også fordi motorretro.com er en side, hvor man kan kommentere på indlæggene.
Vagn Nielsen står bag denne hjemmeside, og han har en fascination for de racerbiler, som i de første par årtier efter besættelsen blev kaldt midget-racere. Altså rendyrkede racerbiler opbygget efter datidens internationale Formel 3-reglement med 500 cm3-motorer som drivlinje. Det er de britiske Cooper- og Effyh-racere, men også de danskbyggede specials, som bliver omtalt på hjemmesiden i form af udklip, gamle billeder og Vagn Nielsens egne erindringer.
Denne hjemmeside er en blanding af nyt og gammelt. Nyhedsdelen handler naturligvis primært om, hvad der lige aktuelt sker i dansk rallycross eller blandt danske rallycrosskørere i udlandet. Men det bedste af det hele er, at Thomas og Tonny Jacobsen, som står bag hjemmesiden, også udgiver et e-magasin. Her udgøres en væsentlig del af indholdet af artikler med historisk vinkel.
Denne hjemmeside blander fortid og nutid. Men den handler først og fremmest om en ting. Race med de ældre Ford-modeller. Vi taler primært om Escort, men også om modeller som Cortina og Anglia, og på hjemmesiden fortæller Per Rasmussen – manden bag – om nogle af de mange danske kørere, som i 60erne og 70erne kørte race i Mark I og Mark II-udgaverne af Escort-modellen.